Salgsbetingelser

Dette er våre vilkår, som du må akseptere i sin helhet for å kunne legge inn en bestilling.

Vær oppmerksom på at disse vilkårene for salg gjelder for privatpersoner -- ikke selskaper. Denne informasjonen, produkter og priser som vises på dette nettstedet gjelder privatpersoner. Har du bedrift som cafe, kantine, helsekost o.l, så kan du kontakte oss via e-post eller telefon.

Har du fullført en bestilling, har du også akseptert våre betingelser og vilkår i sin helhet (ellers vil du ikke komme gjennom orden i systemet).


Viktig informasjon om våre produkter :

De fleste av produktene vi selger er
kjølevarer og bør lagres ved 2-7 eller 2-8 grader. Dette står på pakningen. I en butikk ville du funnet disse varene i kjøledisken/kjøleskap og det vil du også hos oss.

Frakt:

Vi sender dine bestilte varer med posten uten kjøling, med mindre du bestiller kjøleelement i tillegg. Dette velger du aktivt selv og som regel går det helt fint, da de fleste av varene våre klarer seg helt fint. Dette er den eneste måten som det er mulig for oss å sende deg produktene på som er økonomisk forsvarlig.

Holdbarhet:

Vi har god kunnskap om holdbarheten på produktene våre og har brukt posten helt siden oppstart i 2014. Produkter som er naturlig vegetabilske og er produsert med på en måte som gjør dem veldig motstandsdyktige mot forringelse av kvaliteten og de tåler kortere perioder under transport med høyere varme

Alle produktene har en påsatt holdbarhetsdato fra produsenten. Disse datoene er satt med god margin, og vår erfaring viser at produktene i de aller fleste tilfeller holder under riktige kjølte forhold i mange måneder etter påsatt dato.

De aller fleste produktene vi selger, har vi selv langtidstestet i kjøleskap og testet kvaliteten på. Det som vanligvis skjer når matvarer er «gamle» er at de er i varierende grad kanskje blir litt tørrere eller hardere, men de er fremdeles helt fint spiselige og trygge. Fordi vi har testet at det går fint med produktene, ønsker vi å selge disse fremfor å kaste dem, og kan derfor ikke utelukke at du alltid vil få varer som er innenfor "best før"-datoen. Det kan også hende at datoen går ut under transport på noen dager rundt i hele Norge. Vår er faring er at det ikke er noen målbar negativ effekt av holdbarhet på disse kortere varmere periodene under transport. Vår samlede vurdering etter år med salg av matvarer er at det er helt trygt å sende kjølte produkter på denne måten.

De problemene som kan oppstå med enkeltprodukter under transport eller at holdbarhetsdato er overskredet, er hvis selve produktet blir skadet under transport, eller produktet var defekt fra produsent. Skulle noen produkter være veldig følsomme, ønsker vi heller ikke å selge dem uten kjøleelement Vi ønsker å forsikre oss om at du forstår at når du bestiller varer hos oss, så aksepterer du denne prosedyren.

Du samtykker med dette at vi vil sende dine varer (en eller flere) uten kjøling avhengig av hva du har bestilt gjennom vår nettside, men at det fortsatt eksisterer en svært liten mulighet for at produktet kan bli svekket i kvalitet eller bli dårlig/ubrukelig på grunn av ukjølt transport.

Om vinteren er det også veldig kaldt i lastebiler som pakkene transporters i, og selv terminalene hvor det lastes da disse ofte er sparsomt oppvarmet. Fordi du som kunde må forskuddsbetale varene i forbindelse med bestillingen, overføres eierskapet av produktet fra oss til deg i det bestillingen er plassert og ekspedert/sendt. Det er akkurat det samme prinsippet i en vanlig butikk. Kunden eier ikke varene før de har betalt dem i kassen.

Mer om "best før"-datoen:

Vi prøver naturligvis å lagre varer med så god dato som mulig. Det er store variasjoner i de datoene vi får fra produsentene/grossist. Astrid och aporna sine varer, for eksempel, har ofte kortere dato da de blir produsert i England, fraktet til Sverige og importert til Norge fra Sverige. Vi erfarer likevel at de holder lenge over påsatt dato.

Alle våre varer kan fint fryses for å forlenge datoen. Det som kalles "best før"-datoen er med få unntak ofte svært misvisende. Vi forbeholder oss derfor retten til å sende produkter med overskredet "best før"-dato utgått som vi av lang og personlig erfaring med produktet mener er i helt fin stand, og du godtar at du kan få tilsendt produkter med utgått "best før"-dato.

Dette betyr at vi tror at vår erfaring med å jobbe med disse produktene veier tungt i vurderingen av kvaliteten. Vi prøver selfølgelig å holde en margin på den såkalte datoen, men noen ganger kan den være ganske kort, som for eksempel under en uke. I de aller fleste tilfeller har vi som nevnt erfart at produktet da allikevel vil ha lang levetid igjen.

Vi vil bare i noen få tilfeller gi rabatt på produkter om vi finner ut at det ikke er tilstrekkelig. Vi vil også opplyse så langt det lar seg gjøre på produktsidene om at datoen er kort, men med et varelager på over 100 varer klarer vi dessverre ikke alltid å holde dette oppdatert til enhver tid. Merk også at det kalles "best før"-dato, og ikke "siste forbruksdag", av en årsak: Dette innebærer at produktet fremdeles er fint og trygt å spise. Produsenter prioriterer dessverre ofte å selge mer og raskere enn å oppgi hvor lenge produktet faktisk er trygt å spise. Vi håper at alle våre kunder stoler er trygge på vår vurdering av produktet. Vi har jobbet med de samme produktene i mange år, og ville selvsagt ikke solgt produkter vi mente hadde for dårlig kvalitet.

Grunnen til at vi er strenge når det gjelder dato-toleransene er følgende: Vi ønsker ikke å kaste produkter som er helt fine. Vårt mål er å holde alt svinn til et absolutt minimum. Vi ønsker ikke at spiselige varer ender opp i søpla fordi vi er opptatt av bærekraft. Matavfall er en av de største miljøforbrytelser i samfunnet, og alle i produksjons-, salgs- og kjøpsleddet må ta sitt ansvar. Det betyr altså både de fleste produsenter, butikker, og også sluttkunder. Vi ønsker å ta vår del av samfunnsansvaret, og vil med disse vilkårene oppmuntre kunden til å bidra til å redusere matsvinnet.

Betaling:

Vi bruker to betalingsløsninger: kort eller Paypal. Begge to gjennomførers automatisk i nettbutikken ved at du legger inn betalingsinformasjon. Siden våre er krypert og har SSL, så din informasjon vil være trygg.

Ved inngåelse av en avtale som for eksempel ved kjøp av kosttilskudd blir du trukket automatisk via kortet du la inn første gangen på samme tidspunkt og dato hver måned, eller så ofte som avtalen tilsier.

Om du ikke har dekning, vil få en feilordre inn i ordresystemet og du vil fortsatt ha mulighet til å betale på nytt. Handlevognen din vil lagres helt til du har fullført kjøpet. Du kan derfor komme tilbake på et senere tidspunkt og logge deg inn for å se handlevognen igjen dersom du har laget deg en bruker.

Ved fakturakjøp plikter du deg til å betale faktura innen betalingsfristen. Gjør du ikke det vil det komm purregebyrer og tilslutt oppdrettet en sak på deg. Ved førstegangsfaktura vil det komme et tileggsgebyr pålydende 200kr for kredittsjekk av deg som person. Vi opplever stadig svindelforsøk ved bruk av faktura så dette er til din og vår sikkrhet. Gebyret vil bare bli påført førstegangsfaktura og eksiterende fakturakunder vil ikke få dette.

Pris:
Vi etterstreber å holde et så lavt prisnivå som mulig, men det er dyrt å importere mat. Norge har dessverre lite tilgjengelige grossister. Det krever derfor mye arbeid og papirer og tillatelser for hver enkelt vare. I tillegg er vi nødt til å sitte med et lite overskudd slik at vi kan fortsette å drive Veganermat. Fraktpriser er det Posten som setter, og dette får vi dessverre ikke gjort noe med. Andre ting som spiller på prisen er valutakurs, og en høy eurokurs i forhold til kronekursen vil for eksempel påvirke prisen.

Frakt:
Det billigste alternativet er småpakker uten sporing. Dette alternativet får du opp om handlevognen din er på totalt under 2 kg. Vi samler sammen minimum 5kg av slike ordrer før vi sender dem, det kan derfor ta opptil 1 uke før pakken din blir sendt. Dette er av økonomiske grunnen da det ville være mye dyrere å sende ordre enkeltvis til hver kunde. Småpakker er B post og som regel vil det nå fram innenfor et par dager fra ordren står som sendt i kommentarfeltet. Siden småpakker er uten sporing får vi ikke sporet pakken din og vi tar heller ikke ansvar for om pakken din skulle bli borte i posten. Det skjer allikevel sjeldent og skyldes feil i oppgitt adresse. Vi merker alltid småpakker med returadresse og vi får dem nesten alltid i retur om de ikke kommer fram. Da vil vi om du ikke har gjort det først, ta kontakt med deg for å oppklare og sende ut varer på nytt.

Det vanligste er servicepakker og også de vi har best erfaring med. Handler du for over 1000 kr er det servicepakke du får det tilsendt med. Servicepakker vil ta mellom 1 til 3 dager å pakke avhengig av hvor mange ordrer vi har inne akkurat da. Før høytider vil vi naturligvis ha høy pågang og du må derfor forvente lenger tid så vær også ute i god tid.

Haster det kan du velge alternativet "På døra". Bestiller du før kl 12 vil vi sende pakken din samme dag.

Du kan også velge å få den tilsendt til jobben din. Velg da bedriftspakke.

Hva det koster i frakt kan du se i handlevognen.

Skulle du ikke motta din forventende pakke, så ta kontakt med oss snarest slik at vi kan spore opp pakken din i våre systemer.

Abbonementer:

Frokostkassen og den grønne kassen er abbonemang som du godtar at vi trekker deg for i henhold hva som er beskrevet på produktet. Om du ønsker å melde deg av disse må du sende oss en mail innen avbestillingsfristene for neste kasse

Lagerstatus:

Antall på lager på produktet vil som regel stemme, men det hender for eksempel om en kunde handler i vår fysiske butikk eller under en messe som vegetarfestivalen at lagret ikke stemmer før det er telt opp på nytt.

Skulle ikke produktet være på lager vil du få beskjed om dette og får sjansen til å bytte produktet i noe lignende eller om du ønsker noe helt annet. Du kan også velge å få refundert for manglende produkter.

I noen tilfeller vil vi plutselig gå tomme for varer, ordren din kan derfor få status «forsinket» med en medfølgende kommentar om når du kan forvente å få varene.

Angreretten

I henhold til angrerettloven har du ingen angrerett for våre produkter, fordi returretten ikke inkluderer mat. Dette gjelder selvsagt ikke varer i nonfood kategorien, Her gjelder vanlig angrerett, men du må selv stå for frakten og pakke varene i forsvarlig stand. Vi vil refundere deg straks vi har varene tilbake.

Men vi lover å sende produkter i god stand. Du som kunde bør plukke opp varene straks du får beskjed om dette fra posten, du forstår at du har bestilt uten kjøling og at du derfor bør hente pakken din så snart som mulig. Vi vil alltid skrive i kommentarfeltet i ordrestatus sendt om når pakken din er sendt. Fra vi har sendt fra oss pakken er det ansvaret overdratt deg og vi tar ikke ansvar om du lar pakken ligge på postkontoret i to uker.



Hold kontakten

Meld deg på vårt nyhetsbrev:

Powered by Hungryweb.